Modjokerto Brangkal O-Java
30-11-2011
Andere benaming
Brankal
Ligging
De suikerfabriek Brangkal lag bij het dorp
Brangkal-Koelon en wordt vermeld zowel op de Kaart van ondernemingen (nummer
12), als op de kaart in de Autowegen-Atlas (nummer 27), als ook op de
Topografische kaart (blad 53.41 D). De suikerfabriek lag ongeveer 10 km ten
zuiden van Modjokerto. De fabriek was in de crisisjaren stilgelegd en
gedeeltelijk ontmanteld. De geïnterneerden waren ondergebracht in employé-woningen
(blok I t/m V), een loods en mogelijk ook in het achterhuis van de woning,
waar de wacht zat; de kampcommandant en de bewaking zaten in de besaran. Naast het kamp lag een grote TRI-kazerne. |
Kampcommandant
Soleiman
Kampbewaking
TRI
Kampleiding
Mw Campioni
Transporten
datum |
binnengekomen uit |
vertrokken naar |
aantal per transport |
aantal in kamp |
type personen |
|
Soerabaja |
|
|
|
vr,ki |
|
Soerabaja (1) |
|
|
500 |
vr,ki (2) |
xx-11-1945 |
Modjo: Gevang |
|
17 |
|
vr,ki |
|
|
Modjo: Patjet (vr) |
|
|
vr,ki |
|
|
Modjo: Dinojo (3) |
|
|
vr (4) |
xx-xx-1946 |
|
Modjo: Soemobito (5) |
100 |
|
vr,ki |
xx-04-1946 |
|
Evacuatie (6) |
|
|
vr,ki (7) |
xx-04-1946 |
|
Modjo: Dinojo |
|
0 |
vr,ki (8) |
ki=kinderen,
vr=vrouwen; Modjo=Modjokerto; Gevang=Gevangenis
(1)
o.a. uit Simpangclub en Darmo-wijk, lopen naar station, per trein naar
Modjokerto, opvang in school,
dan
per tram naar Brangkal
(2)
voornamelijk Indo-Europeanen
(3)
transport met vrachtauto’s
(4)
als straf (Dinojo werd wel als strafkamp aangeduid)
(5)
transport met vrachtauto’s, anderen zeggen: met geblindeerde trein (meerdere
transporten?)
(6)
via het kamp Soemobito (één overnachting)
(7)
alle Indo-Europeanen
(8)
alle Europeanen (laatste groep, die vertrok)
Omstandigheden
voeding eten
uit desa, later zelf koken: rijst gratis, rest zelf kopen (bezittingen
verkopen)
wonen geen
meubels, geen elektriciteit (anderen zeggen: één lamp), petroleumverlichting
water soms
was er voldoende water, soms was er geen water
nieuws geen
enkel bericht van buiten
medische zorg veel
zieken; ziekenzaal was ondergebracht achter in de besaran; verpleegster Zr de
Neef
gezondheid slecht,
veel sterfgevallen
ontucht veel
last van ontuchtige handelingen van de TRI-soldaten
Literatuur:
Beekhuis, H. e.a. – Geïllustreerde Atlas van de
Bersiapkampen 1945-1947, 2009, pg 185-186
Broeshart, A.C. e.a. - Soerabaja, Beeld van een Stad,
1994, pg 53
Campioni, Mia (dochter van kampleidster) –
Persoonlijke mededeling (brieven)
Dengerink, Mw H.J. -
Extremistenkamp Brankal, Kampinterview 53, NIOD, IC 033499
Diephuis, Peter –
Persoonlijke mededeling (vertrekdatum Dinojo)
Dijk, Bert van - Persoonlijke mededeling
Fenton Huie, Shirley – Vergeten, pg 183-184
(Engelse uitgave pg 174)
Gogh-van Eekhout, Fried van – Tijd die nooit
voorbij gaat, 2009, pg 69-83 (later naar Dinojo)
Hazekamp, Tineke in Jan Grootenhaar en Truida
Hendriks-Bergsma. – Donkere regendruppels, pg 162
Interneringskampen op Java 15.05.46, NIOD, IC 061272
(2000 vr,ki)
IRK-rapport, 01.06.46, NRK Landelijk Bureau, Blok
Nederlands Indië, Doos 2, Map 4, nr 56
Kopijn, Rob – Mijn kampverslag, Reünieboek
Soemobito, 2003
Maurik, Henk van - Djokja achter de horizon, 1949,
pg 59
Meelhijsen, W. - Revolutie in Soerabaja, 17 aug-1
dec 1945, 2000, pg 253 (juni 1946: bevrijd door Ned. troepen)
Moltzer, Reggy - Indo’s en de werkgroep Buitenkampkinderen,
doctoraalscriptie, 1997, Interviews pg 19
NEFIS-weekrapport, 29.05.46, CAD, AA 11 (1000
vr,ki, bewaking 50 TRI-soldaten)
NEFIS-weekrapport, 19.06.46, CAD, AA 11 (voeding)
ODO-verklaring, 20.05.48, NIOD, IC 071225
(verklaring Mw A.W.Groen-van Blommestein)
Rapport betreffende de kampen in de Residentie
Soerabaja, 05.06.46, NIOD, IC 054888
Rudi H. - Waar zijn jullie?, Indo 36/4 (december
1998), pg 23 (enige namen van geïnterneerden)
Schenkhuizen, Marguérite - Memoirs of an Indo
woman, 1993, pg 186-191 (verblijf, vertrek nr Dinojo)
Verslag van ervaringen, 11.06.46, NIOD, IC 054924
Huidige
situatie
De
suikerfabriek is afgebroken; er zijn nog wel employé-woningen, maar het is
niet duidelijk of deze behoren tot de huizen van het kamp. Het terrein wordt
thans geëgaliseerd en ingericht als busstation, 2007 |